Balkan updates
— balkan —
altijd nieuwsgierig
the route must go on
herderspaadje ten zuiden van Pag
Updates
Bijgewerkt tot 10 april 2025 .
WEG IN AANBOUW OP EILAND PAG.
Het prachtige stuk kruimelig asfalt tussen Povljana en Velo Blato wordt opnieuw bestraat. Met brede banden kun je er wellicht fietsen, maar er zijn betere alternatieven.
- Vanuit het noorden kun je aan het eind van het onverharde stuk langs de zoutpannen naar links naar de hoofdweg.
- Vanuit het zuiden kun je na de brug de afslag naar Smokvica / Vlašići links laten liggen en de volgende nemen richting Povljana en na 700 meter RA het gravel op (klein fietsbordje).
- Of je fietst een paar kilometer om, je rondwentelend in het zo karakteristieke Pagiaanse landschap. Deze optie gaat vanuit Povljana via de onverharde, en volgens een lokale informant goed te fietsen Ulica Silvija Strahimira Kranjčevića naar Smokovica en via Vlašići door naar de hoofdweg (of anderom, komend vanuit het zuiden). Ziehier de gps-track, graag feedback als je er gefietst hebt. Volgens de informant ziet het stuk tussen Smokovica en Vlašići er nog uit zoals Street View in 2012.
Ik vermoed dat het vogelreservaat Velo Blato vanaf het oosten bereikbaar is, want het asfalt op dat stuk is van recentere datum.
Deze mededeling verandert / verdwijnt zodra ik meer weet / de klus geklaard is.
Dit weggetje dus, met het stukje gravel langs de zoutpannen.
Verder op deze pagina:
De volledige route is ongeveer 1600 kilometer.
Sinds de derde druk is het boekje ook als e-boek verkrijgbaar.
De meest gehoorde feedback is dat zware secties – zowel qua klimmen als qua ondergrond – soms te weinig zijn benoemd. De 3e druk en de update-pdf (hieronder) zijn daarop bijgewerkt.
Hieronder vind je:
- Inschrijfformulier voor de nieuwsbrief.
- Verwijzing naar de tack pagina.
- Download-knop voor update-pdf, die de tweede druk bijwerkt naar de derde.
- Een aantal uitgelichte onderwerpen van de updates.

wegwerkzaamheden in Albanië
Uitgelicht:
Voor wie niet het hele update document wil lezen, hier een samenvatting:
- Fietsreparaties
Dubrovnik:
Ivan van Bike&Adventure shop (tussen busstation en veerboothaven) is van de weide omtrek een zeer kundige en aardige reparateur, ook e-bikes.
Shkodër, Albanië
Aan de zuidkant van de Rruga Osja i Falltores: Biçiklist Bujari, +355 67 257 6671, spreekt goed Engels.
Corfu
Bikeworks, Ioulias Andreadi 5, Corfu stad. De mountainbike shop van Hans Vermunt is niet meer. - Vervoer van en naar de route
Recente informatie over vervoer heb ik dus staan op bikelike.nl/balkan-ov, inclusief een handige service op Corfu om je fiets verpakt en al naar het vliegveld te brengen. - Zuidelijk van het eiland Pag
Na de brug kun je links van de grote weg het ‘herderspaadje’ fietsen. Let wel dat het daar over scherpe karst gaat. Overigens zijn er een paar keer weggetjes die je naar de hoofdweg kunnen brengen, als het je allemaal wat te funky is. - Tussen Šibenik en Split
De kortere routevariant komt langs Etno Eco village Škopljanci. Het is niet echt een camping, maar na overleg kun je er mogelijk kamperen en intekenen voor een stevig avondmaal +385 98 735 111. - Schiereiland Pelješac
Bij het binnenrijden in Podobuče is er een minuscuul fietsbordje linksaf het beton op. Gauw daarna wordt de weg onverhard, met soms kiezelige stukken. Wellicht zul je daarvan stukken moeten duwen. Als toetje krijg je een steil stuk asfalt naar een tunneltje. Ik had het voor geen goud willen missen, en het duurde in totaal amper een uur, inclusief wat fotograferen en filmen. Vanaf het zuiden is het makkelijker. - Van Pelješac naar het vasteland
Het is te hopen dat de veerbootverbinding tussen Trpanje en Ploce gehandhaafd blijft, nu dat er een brug is gemaakt wat zuidelijker. De boot vaart thans nog maar drie keer per dag. - Van Pelješac rechtstreeks naar Dubrovnik
Deze routevariant is alleen maar als gps-track beschikbaar. Hij volgt de EV8, met een luttele aanpassing. - Onder Mostar
De lus die ik onder Mostar heb gemaakt is alleen maar de moeite waard als je Blagaj wilt bezoeken, met een fraai klooster, dat veel toeristen trekt, dus kom letterlijk als eerste bezoeker. Ook erg de moeite waard is de nabij gelegen camping River Camp Bara, aan de ijskoude rivier en ver van het toeristische gegons. - Ćiro onverhard
Sommige bruggen missen houten planken, zak er niet doorheen!
Het treintracé vóór Hutovo dient gevolgd te worden onder de nieuwe weg door. Je kunt gauw daarna het asfalt op rechtstreeks naar het dorpje om het laatste stukje gravel te omzeilen.
Zuidelijk van Hutovo is de onverharde Ćiro geen aanrader. De net onder Hutovo gelegen Stone Cottage is niet meer beschikbaar als onderkomen.
Het stukje Ćiro tussen Ravno en Zavala wordt niet meer onderhouden, onder andere om de vleermuisjes aldaar rust te gunnen.Over rust gesproken: de agressieve oude hond net onder Zavala is er niet meer.
- Zuidelijk van Dubrovnik
Camp Agava bestaat niet meer.
Het niet te vermijden drukke traject is soms te verzachten door over lange stukken trottoir te fietsen. Mag niet, maar ik doe het echt wel.
Het is trouwens wel te vermijden door een boot te nemen die fietsen meeneemt tussen Dubrovnik old town en Cavtat. - Albanië, tussen Vlora en de zuidkust
De nieuwe, binnenlandse route naar het zuiden bespaart flink wat hoogtemeters, maar kent ook zo zijn drukke momenten. Je mist de stevige klim naar NP Llogara (vanaf het zuiden minder heftig), maar ook het onvergetelijke uitzicht vanaf de pashoogte, als je niet in de wolken zit. Overigens is er nu een tunnel onder Llogara, die de klim draaglijker maakt door minder verkeer!

weg Vlora – Qeparo in mei 2022

Erik van den Boom